STRATEGIA MARKI – CZY WARTO? cz.1
Czy wiesz, że klienci są w stanie zapłacić dużo więcej od marki, która reprezentuje sobą coś wartościowego? Czy wiesz, że marka, która jest spójna i atrakcyjna zdobywa większą ilość klientów i jest polecana?
Czy jeszcze mamy Cię przekonywać, abyś zadbała o swoją strategię marki?
Dzisiejszy wpis będzie o tym, aby Cię przekonać, że nawet dopiero zaczynając przygodę ze swoim biznesem powinnaś mieć spójną strategię marki. Doskonale zdajemy sobie sprawę, że na początku biznesu nie masz ogromnego budżetu, aby oddać to zadanie w ręce agencji reklamowej. Natomiast możesz to zrobić sama! Podpowiadamy na co zwrócić uwagę, aby budować swój wizerunek.
STRATEGIA MARKI – ALE CO TO JEST?
W słownikowym znaczeniu: Strategia marki to sposób w jaki przedsiębiorstwo buduje tożsamość swojej marki
w połączeniu z całą strukturą marki. Z jej wartościami, priorytetami, kulturą organizacyjną. Strategia określa jaka ma być marka. Kto jest jej odbiorcą.*
Inaczej mówiąc – to jest Twój kompas działania. Twoja wizja, w którą stronę chcesz iść ze swoim biznesem. Twoje cele, działania, produkty, wszystko to co tworzy Twoją markę. Nawet kolor Twojej szminki, jeśli ma być to charakterystyczny symbol Twojej firmy.
W tym artykule skupimy się na kilku aspektach, aby dokładnie zastanowić się i nakreślić Twoją strategię. O ile jeszcze jej nie masz.
- OKREŚL CEL MARKI – co chcesz osiągnąć i co chcesz sprzedać.
Zakładamy biznes, ustawiamy konto na Facebooku, Instagramie, Tik-toku, drukujemy wizytówki i ulotki, wydaliśmy wszystkie oszczędności tylko… po co?
Określ swój cel biznesowy marki, który będzie powiązany z Twoją wizją marki, potrzebą zmiany na obecny stan.
Przykłady celów biznesowych:
– zwiększenie świadomości marki
– zwiększenie sprzedaży akcesoriów (w przypadku butiku)
– zwiększenie sprzedaży kursu online
– rozwój firmy na inne rynki
ĆWICZENIE 1
Aby ułatwić Ci to zadanie, odpowiedz sobie na kilka pytań związanych
z wizją marki:
Jaką potrzebę chcesz zaspokoić swoim produktem? Po co chcesz mieć swoja markę? Co będziesz dawać swoim odbiorcom? Co chcesz zmienić swoją marką? - FUNKCJONALNOŚĆ DLA KLIENTA – czyli jak to sprzedać?
Załóżmy, że masz firmę i sprzedajesz kosmetyki. Na rynku jest mnóstwo marek kosmetycznych, które są wysokiej jakości, opakowania są ekologiczne, jest to polska marka itd.
Klient potrzebuje utożsamić się z Twoją marką i na pytanie „Dlaczego powinnam wybrać Ciebie?” – musisz mieć odpowiedź dla niego. Odpowiedzi w stylu mamy super jakość, nasze produkty są ekologiczne – nie są dobrą odpowiedzią. Muszę Cię zamartwić, ale cała Twoja konkurencja to ma. Musisz mieć konkret, który będzie dla niego najważniejszy.
W takim wypadku wykorzystaj funkcjonalność i daj ją swojemu klientowi. Weźmy sobie za przykład ową firmę kosmetyczną, która ma w swojej ofercie krem na dzień. Dlaczego powinnam wybrać właśnie ich? – „nasz krem doda Ci blasku i energii każdego ranka” (o ile ten krem jest do tego przeznaczony. A ja pragnę, aby moja cera zaraz po wstaniu z łóżka była promienna i pełna blasku) - GRUPA DOCELOWA – czyli kim jest Twój klient.
O grupie docelowej i szukaniu klientów napisałyśmy więcej w artykule „gdzie szukać klientów”. Pobierz mapę myśli i zrób ćwiczenie, które ułatwi Ci określić Twoją grupę docelową.
Aby dobrze określić swoją grupę docelową – wejdź w buty klienta. Bardzo ważne jest, aby nazwać, nadać mu cechy, opowiedzieć jak wygląda jego dzień, jak wyglądają jego zakupy itd – pomoże Ci to w późniejszym etapie planowania strategii marketingowej i planu działania marki.
ĆWICZENIE 2
Aby dobrze określić swoją grupę docelową, odpowiedz na kilka pytań. – ile ma lat, jak ma na imię, jak wygląda, gdzie mieszka
– jak spędza wolny czas, z kim go spędza
– gdzie pracuje, co myśli i czuje
– jakie ma problemy oraz jakie ma sukcesy i pragnienia
– jak dokonuje zakupów – stacjonarnie czy online? - EMOCJE – czyli jak to sprzedasz i kim jest Twoja marka
Zadaj sobie pytanie kim jest Twoja marka, gdyby miała osobowość. Klienci utożsamiają się z marką, do której mogą się przypasować.
Jeśli prowadzisz restauracje to goście przychodzą, bo chcą doświadczyć pysznego jedzenia, ale są tacy którzy przychodzą dla fenomenalnej obsługi. Doświadczenie z Twoją marką trzeba również dobrze zaplanować. I tutaj również, na tym etapie możesz wyróżnić się ze swoją marką, jeśli dobrze zaplanujesz to doświadczenie. - ANALIZA – czyli gdzie jesteś ze swoim biznesem.
Celowo zostawiłam ją na koniec. Pracując dla klientów zrozumiałam, że analiza otoczenia przychodzi nam łatwiej dopiero wtedy, gdy znamy dobrze grupę docelową, swoje cele marketingowe, założenia marki, wiemy gdzie będziemy w sieci i dopiero wtedy analizujemy czynniki zewnętrzne oraz wewnętrzne. Niezawodna analiza SWOT pozwala spojrzeć z lotu ptaka na nasza pozycję na rynku i zaplanować działania.
ĆWICZENIE 3
Wykonaj swoją analizę SWOT w oparciu o zewnętrze i wewnętrze czynniki.
S (mocne strony)
W (słabe strony)
O (szanse)
T (zagrożenia)
Wszystkie te elementy pomogą Ci w obraniu kierunku, w którą stronę iść. Kim chcesz być, co sprzedawać, jak to robić oraz gdzie znaleźć na to klientów. W kolejnym artykule zastanowimy się nad budowaniem strategii marketingowej w oparciu o to, co dziś wykonałeś.
A jeśli już chcesz działać ze swoją marką, podsyłam Ci kilka artykułów
a) Twoja wizytówka, czyli o co zadbać
b) 8 zasad jak nie obsługiwać klienta
c) gdzie szukać klientów
W ramach bonusu, oddaję w Twoje ręce darmowy szablon gotowych postów na miesiąc na Instagram. POBIERZ KALENDARZ PUBLIKACJI
Trzymam kciuki!
xoxo, Magda